چگونه اینترنت موجب انقلابی در نقل دهان‌به‌دهان شده است؟


با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله چگونه اینترنت موجب انقلابی در نقل دهان‌به‌دهان شده است؟ را تهیه و در دسترسس علاقمندان قرار داده است .

چگونه اینترنت موجب انقلابی در نقل دهان‌به‌دهان شده است؟

در ابتدای سال 1967، پروفسور جان آرنت، از مدرسه کسب‌وکار کلمبیا، نقل شفاهی یا دهان‌به‌دهان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی مصرف‌کننده معرفی کرد. با گذشت زمان رفته ‌رفته ارزش و اهمیت نقل دهان‌به‌دهان یا همان word of mouth افزایش ‌یافته است.
افزایش حجم اطلاعات بصورت آنلاین منجر به شکل‌گیری پیام‌های بازاریابی “رسمی” توسط شرکت‌ها شده که البتهه از اثرگذاری و اعتبار آنچنانی نسبت به گذشته برخوردار نیست. این موضوع در کنار عدم اعتماد به مؤسسات و شرکت‌ها به معنای این است که ما بیش ‌از پیش به سمت همکاران، دوستان و اعضای فامیل به منظور کسب اطلاعات روزمره گرایش پیدا کنیم.

خرید دوره آشنایی با اصول تبلیغات اینترنتی

گفتگوهای آنلاین

البته، تائید اجتماعی – یا به عبارت دیگر چیزی که دیگران می‌گویند یا انجام می‌دهند – همواره یکی تأثیرگذارترین عوامل در تصمیم‌هایی است که اتخاذ می‌کنیم. با این وجود، فضای اینترنت در کنار فن‌آوری دیجیتال و رشد زیرساخت‌های اجتماعی که منجر شده از گسترش کاربری اینترنت است، به این معنا است که امروزه قادر به دسترسی داشتن به حجم بیشتری از تائید اجتماعی هستیم که البته ساده‌تر از قبل ممکن می‌شود.

پیش از این تائید اجتماعی همیشه بصورت چهره به چهره صورت می‌گرفت و این موضوع همچنان به قوت خودش باقی است. با این وجود در حال حاضر دو فاکتور مهم در این رابطه وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اول از همه کاتالیزور نقل دهان‌به‌دهان است که پیش از این رسانه‌هایی از قبیل تلویزیون، بیلبوردهای تبلیغاتی، و تبلیغات چنین نقشی را بر عهده داشتند و امروزه این نقش بر عهده شبکه‌های اجتماعی است. دوم اینکه نقل دهان‌به‌دهان بصورت سنتی و همچنین شکل جدید و آنلاین آن در حال ترکیب شدن با یکدیگر هستند، چرا که امروزه تعداد بیشتری از ما، چه دوست یا غیر دوست، اقدام به ارسال محتوا و نظرات و عقاید خودمان بصورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم و کمتر بصورت رو در رو با یکدیگر در ارتباط هستیم.

جستجوی اجتماعی

دامنه جستجوی امروزه به محیط‌ها و شبکه‌ای اجتماعی هم کشیده شده است و در واقع منبع اصلی کسب اطلاعات برای ما در زمان جستجو برای محصولات و خدمات به‌ حساب می‌آید. نتیجه این موضوع این است که امروزه مهم‌ترین بازاریابان هر شرکتی جزء فعال‌ترین افراد از آن مجموعه در شبکه‌های اجتماعی بوده و بیشترین ارتباط آنلاین را با مشتریان، مشتریان بالقوه، شرکاء و عرضه‌کنندگان دارند.

چگونه اینترنت موجب انقلابی در نقل دهان‌به‌دهان شده است؟

آموزش آشنایی با اصول تبلیغات اینترنتی

هر قدر تعداد حامیان و پشتیبانان یک شرکت بیشتر باشد، از لحاظ تجاری به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کند. بجای انتشار گروهی پیام‌های تبلیغاتی به‌ مانند گذشته، امروزه بازاریابان بیشتر باید نقشی به ‌عنوان تسهیل‌کننده، ایجادکننده ارزش، تأمین‌کننده خوراک مناسب برای گفتگوهای آنلاین و مشوق مخاطبین برای ایجاد ارتباط با شرکت باشند. در طی انجام دادن این موضوع، مشارکت‌کنندگان در این ارتباط هستند که منجر به ادامه‌دار شدن و اثرگذار بودن پیام‌های یک سازمان می‌شوند.

شنود اجتماعی

این به معنای این است که کسب‌وکارها باید تبدیل به در حوزه‌های خاص تبدیل به کارشناسان خبره‌ای شوند. با استفاده ابزارهای شنود اجتماعی، هر کسب‌وکاری باید قادر به کسب اطلاع از موضوعات و بحث‌هایی باشد مشتریان فعلی و بالقوه آنها در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با آنها بیان می‌کنند یا حتی به اشتراک می‌گذارند. در طی انجامم دادن این کار، احتمال اینکه به موضوعات موردعلاقه مخاطبین برای تولید محتوا پی ببرند بیشتر شده و بهتر و بهترر قادر به برقراری ارتباطی دوسویه با مخاطبین خود می‌شوند.

در طی پیگیری و دنبال کردن محتوای تولیدشده توسط شرکت‌ها که بیشترین تأثیر را بر برند آنها از خود بر جایی می‌گذارد و همچنین بصورت گسترده به اشتراک گذارده می‌شود، اطلاعات نقش بسیار مهمی دارد. با داشتن درکی جامع از میزان اثرگذاری و کیفیت نوع خاصی از محتوای تولید شده، آن کسب‌وکار قادر به تهیه و انتشار محتوای بهتر و مستمر می‌شود. استفاده از اطلاعات به ‌منظور شناخت نوعی از محتوا که مخاطبین علاقه بیشتری به اشتراک‌گذاری آن با دیگر دوستان خود دارند و همچنین از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است، طبیعتاً به این معنا است که این کسب و قادر بازده قابل قبولی از مخاطب دریافت کرده و منابع بیشتر و بهتری را می‌تواند بست و توسعه آن نوع از محتوا می‌تواند مورد استفاده قرار دهد.

رویکرد فعال

کسب‌ وکارها همچنین باید مشوق شکل گرفتن بسترهایی برای دریافت نظرات و انتقادات مخاطبین و حمایت از آنها ابراز نظر آنها باشند. در حوزه‌های صنعتی کسب‌وکارهایی که بصورت رودررو با مشتریان خود در ارتباط هستند، باید از مشتریان در مورد استفاده از بازخورد مثبت آنها در شبکه‌های اجتماعی به‌ منظور تشویق دیگر مشتریان کسب اجازه کنند.
نقل شفاهی یا دهان‌به‌دهان همواره نقشی حیاتی در موفقیت کسب‌وکارها داشته است. درگذشته کسب‌ وکارها اینن موضوع را به شانس خود و بازار واگذار کرده و تصور می‌کردند که با ارائه محصولات و خدمات بی‌عیب و نقص و ایجاد تجربه خوب برای مشتری از ارتباط با خودشان، پیشنهاد مثبت آنها به دیگران را بدست می‌آورند. هرچند که این اصل همچنان به قوت خودش باقی است، اما بااین‌وجود، دیگر کافی نیست. کسب‌وکارها در زمینهٔ ایجاد و تشویق به ارائه نقل شفاهی یا دهان‌به‌دهان در مورد خودشان باید بیشتر بصورت استراتژیک و بلندمدت بی اندیشند.

شما برای این کار در سازمان خودتان چه شیوه‌ای را پیش‌گرفته‌اید؟

مقاله ای که با عنوان چگونه اینترنت موجب انقلابی در نقل دهان‌به‌دهان شده است؟ مطالعه کردید ،  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تدوین گردیده است .

منبع : مقالات بازاریابی و مدیریتی

مدرک آشنایی با اصول تبلیغات اینترنتی

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها