مقایسه EMBA و MBA


با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله مقایسه EMBA  و MBA را تهیه و در دسترس علاقمندان قرار داده است .



مقایسه EMBA  و MBA

مجموعه مدیـریت‌ اجرایی‌ در ایران و در مقطع کارشناسی ارشد به سه گرایش

1) مـدیریت اجـرایی

2) MBA

3) مدیریت امور شهری تقسیم می شود. مدیریت اجرایی مخفف کلمه Executive Master of Business Administration  و MBA مخفف کلمه Master of Business Administration می باشد که در این جا برای سهولت تنها از نام مخفف MBA استفاده می‌کنیم. 
 

خرید دوره مدیریت اجرایی (EMBA)

مقایسه EMBA  و MBA

مجموعه مدیـریت‌ اجرایی‌ در ایران و در مقطع کارشناسی ارشد به سه گرایش 1) مـدیریت اجـرایی 2MBA( 3) مدیریت امور شهری تقسیم می شود.
مدیریت اجرایی مخفف کلمه Executive Master of Business Administration  و MBA مخفف کلمه Master of Business Administration می باشد که در این جا برای سهولت تنها از نام مخفف MBA استفاده می‌کنیم.

دوره MBA

در سال‌های اخیر، رشته “مدیریت اجرایی” برای عده‌ای جذاب به نظر رسیده است و به اعتقاد آنان این رشته بنا به دلایلی MBA ای با ویژگی‌های مثبت مضاعف می‌باشد. در حالی که عده‌ای نیز معتقدند دانشجویان MBA به مراتب آموزش‌های کاملتری در زمینه مدیریت می‌بینند.
در حالی که MBA با تئوری‌های روز مدیریت مرتبط است، کسانی که در رشته مدیریت اجرایی تحصیل می‌کنند یا تحصیل کرده‌اند سعی در افزایش تجارب شخصی دارند. مدیریت اجرایی مدنظر اشخاص باتجربه است که به طور آگاهانه قصد دارند، توانایی خود را برای شکل دهی ایده‌هایشان بالا ببرند تا مهارت در مدیریت. در مقابل، MBA مورد تقاضای جوانترهاست که تمایل دارند مهارتشان را در مدیریت بالا ببرند. در مدیریت اجرایی دید مدیریتی‌تر است اما در MBA نگاه فنی به مسائل مدیریتی بیشتر است.

آموزش مدیریت اجرایی (EMBA)

مقایسه EMBA و MBA


اما آن چه که در این میان مشترک و البته مهم است این است که:
دوره کارشناسی ارشد MBA به صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است. باتوجه به نام این رشته، که نام انگلیسی کوتاه شده “کارشناسی ارشد مدیریت تجارت” است پیداست که دوره حداقل با دو سال آموزش همراه است، پس دوره کوتاه مدت مدیریت MBA که توسط برخی موسسات تبلیغ می شود نمی تواند مفهوم داشته باشد و کسانی که چنین تبلیغی می کنند در اشتباهند و باید نامی مناسب برای دوره های مدیریتی کوتاه مدت خود انتخاب کنند تا داوطلبان را نیز دچار اشتباه نکنند.

این دوره در اکثر نظامهای آموزش عالی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ارائه میشود . باتوجه به اینکه فارغ التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی   وارد این دوره می شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت علمی و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند، طول دروه حداقل 2 و حداکثر 3 سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن بر خلاف سایر فوق لیسانسها که ۳۶ واحد است 58 واحد درسی است. بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل می پردازند، برای تکمیل دوره خود در طی 2 سال یا 4 ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود 14 واحد درسی را بگذرانند. به این لحاظ دوره کارشناسی ارشد MBA ، دوره سنگین و پر کاری است و دانشجویانی که وارد این دوره میشوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.

مدرک MBA

در پایان ذکر این نکته شاید خالی از لطف نباشد که امروزه MBA   حتی با گرایش هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التحصیلان این رشته است.

مقاله ای که با عنوان مقایسه EMBA  و MBA  مطالعه کردید ،  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تدوین گردیده است .

منبع : سایت دانشگاه خواجه‌نصیر الدین طوسی

مدرک مدیریت اجرایی (EMBA)

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها