10 اشتباه رایج در طراحی پارچه و لباس

10 اشتباه رایج در طراحی پارچه و لباس

در این مقاله قصد داریم که اشتباهات رایجی که معمولا طراحان مد مرتکب می شوند را به اختصار بررسی کنیم. اشتباهات در این زمینه گاها بیشمار هستند اما ما در این مطلب به مهمترین انها آشاره می کنیم:

  1. کاهش تمرکز بر محصول نهایی مورد نظر، یکی از اشتباهاتی که معمولا طراحان مد مرتکب می شوند، کاهش تمرکز و توجه خود به محصول نهایی است. آنها معمولا در طرح های اولیه، بسیار دقیق عمل کرده و نکته سنج هستند، اما گاها هنگام قرار گرفتن در مرحله ی تولید به راحتی آن را کنار گذاشته و فقط به دست عوامل کار می سپارند، تا تولید لباس مورد نظر به اتمام رسد. برای اجتناب از چنین اشتباهی بهتر است که تا مرحله ی نهایی تولید لباس یا پارچه مورد نظر حتما بسیار با دقت عمل کرده و محصول را در هر مرحله بارها و بارها بررسی کنید تا از درست انجام شدن کار اطمینان حاصل کنید. بهتر است که تخصص  کافی در طراحی پارچه و لباس داشته باشید، تا بتوانید از کیفیت انجام کار مطمئن شوید.
  2. عدم درک و تشخیص مدت زمان لازم برای تولید یک محصول جدید، مثلا اگر قصد دارید که در فوریه 2011 طراحی لباس  خود را شروع کنید، حتما مدت زمان لازم برای تولید محصول جدید را در نظر بگیرید. اگر بتوانید قبل از  موعد مقرر محصول جدید را تولید کنید که عالی است. در این مدت بهتر است که با تولید کنندگان، مدل ها و فروشندگان لباس و .. ارتباط برقرار کرده و کارهای مربوط به تولید محصول خود و یا بازاریابی آن را انجام دهید. برای اثبات خود به طراحان مد و لباس به ترفندهای زیادی نیاز دارید.
  3. تلاش بیهوده به منظور قبضه کردن بازار برای ارائه ی یک محصول خاص، مثلا گرفتن بازارهای دشوار مانند لباس زیر زنانه و ...می تواند بسیار سخت باشد. چرا که تولید کننده های این گونه لباس ها محدود بوده و برای بستن قرار داد با آنها بایستی تمامی شرایط شان را قبول کرد که این معمولا به نفع طراح نیست.
  4. عدم بررسی دقیق بازار فعلی طرح مورد نظر، یکی دیگر از اشتباهات فاحشی که هر طراح مد و لباس می تواند مرتکب شود این است که بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و نیازهای روز مردم، اقدام به تولید و یا طراحی یک محصول خاص کند، چرا که اگر قبل از اقدام به طراحی و یا تولید شرایط تقاضا و نیاز بازار در نظر گرفته نشود، قطعا طراحی محصول مورد نظر با مشکل روبرو خواهد شد.

    دوره طراحی لباس و پارچه
  5. عدم ایجاد تناسب نیاز بازار با تولید محصول در ابتدای کار، اگر محصول مورد نظر طراح و یا مدی که می خواهد با طراحی لباس خاصش به بازار ارایه دهد هیچ سنخیت و تناسبی با شرایط حاکم بر جامعه و بازار فروش محصول نداشته باشد، قطعا آن طرح به بن بست خواهد رسید.
  6. ارائه ندادن طرح و محصول مورد نظر به فروشگاه های متعدد، عدم تنوع در انتخاب فروشنده باعث می شود که فقط بازار هدف خود را به دسته ای از افراد خاص اختصاص دهید و در واقع محصول خود را از دیده شدن به دور نگه داشته اید. این اشتباه به نوعی می تواند تاثیر بسیار منفی بر ایجاد بازار فروش محصول مورد نظر داشته باشد، چرا که عدم تنوع در انتخاب مشتریان، قطعا عدم تنوع در سلیقه های افراد را در پی داشته و نهایتا منجر به این می شود که طرح مورد نظر شما شکست بخورد. پس به جای چند فروشگاه معتبر و مشهور، به دنبال بسیاری از فروشگاه ها برای ارائه ی طرح و محصول موردنظر خود باشید و در واقع در جامعه ی بزرگتری از مشتریها بازاریابی کنید.
  7. حتما قبل از ارائه طرح لباس  و پارچه و یا تولید محصول مورد نظر با بازاریابان حرفه ای مشورت کرده و بعد اقدام به تولید محصول کنید. یک بازاریاب خوب و حرفه ای متخصص در طراحی پارچه و لباس پیدا کنید و محصول خود را معرفی کنید. سپس به مشاوره های وی گوش دهید و تصمیم بگیرید. از قابلیت های بازاریابی خود مطلع شوید یا یک متخصص حرفه ای پیدا کنید.
  8. عدم اطلاع کافی از اختصاص میزان سرمایه برای تولید محصول مورد نظر، مطمئنا تا قبل از مراجعه به کارخانجات و تولیدی های پارچه و ... نمی توانید میزان این مبلغ را تخمین بزنید، پس هرگز قبل از مراجعه به بازار و تعیین قیمت ها، مبلغ خاصی را تعیین نکنید. 
    دوره طراحی لباس و پارچه
  9. عدم اطلاع از سهم بازار برای ارائه ی محصول نهایی، بدین معنی که برای آزمایش بازار خود و به دست آوردن سهم بازار خود حتما باید با حداقل های پایین کار کنید بدین معنی که سهم بازار خود را از کمترین به بالاترین حد ممکن اختصاص دهید.
  10. عدم تفویض و واگذاری مراحل کار به سایر افراد متخصص، پس از به دست آوردن مهارت هر چه بیشتر، باید نحوه واگذاری قسمت های مختلف کار را به دیگران بدانید. بهترین افراد را پیدا کنید وبا آنها کار کنید، متخصصین کار مورد نظر خود را پیدا کرده و کارتان را با خیال راحت به آنها بسپارید و به متخصصین تیم خود اجازه دهید تا با حداکثر توانایی خود کار کنند.
  11. حتما قبل از تولید محصول مورد نظر و ارائه ی آن به بازار، طرح تجاری محصول خود را مشخص کرده و با توجه به مدت زمان تولید، به روزرسانی کنید.
  12. عدم توسعه ی مهارتهای خود، اینکه فکر کنید در حال حاضر بهترین هستید و دیگر نیازی به یادگیری مهارت های جدید تخصصی ندارید، یک اشتباه محض است، چرا که اگر تخصص خود را به روز رسانی نکنید و از شیوه های رایج و ترند به روز استفاده نکنید، قطعا در جا خواهید زد و دیگر محصولاتتان رنگ و بوی امروزی بودن را از دست خواهد داد و بسیاری از مشتریان خود را از دست می دهید. 
  13. عدم بررسی شرایط بازار، بازار و نیازهای موجود در آن را بررسی کرده و محصول خود را بهبود ببخشید.
  14. نداشتن متخصص و مربی در زمینه ی مورد نظر،  آنقدر به محصولی وصل نشوید که نتوانید آن را بهبود بخشید حتما از متخصصان مرتبط مشاوره بگیرید.
  15. نداشتن مکانی مختص کار و ایده پردازی، اگر نتوانید محل مناسبی برای این کار در نظر بگیرید قطعا در دراز مدت به مشکل برخورد خواهید کرد و نمی توانید مطابق با بازار به پیش روید.
  16. نادیده گرفتن ایده های دیگران، یکی دیگر از اشتباهات فاحشی که ممکن است بسیاری از طراحان مرتکب شوند این است که اصلا به نظریات و ایده های دیگران اهمیت نداده و فقط طرح خود را دنبال کنند، این مسئله باعث می شود که طرح مورد نظر فقط با یک ذهن و یک ایده بررسی شده و وارد مراحل تولید شود و قطعا نسبت به دیگر طرح ها که تمامی ایده ها و سلایق دیگران را در نظر گرفته اند کاستی هایی خواهد داشت.
  17. فکر کردن به شکست و موفق نشدن، قطعا اگر از ابتدای کار به موفق نشدن در زمینه ی طراحی پارچه و لباس فکر کنید، مطمئنا در همین مسیر قدم بر خواهید داشت. پس با عزمی جزم و اعتمادی راسخ به موفقیت کلیه ی فعالیت های خود را برنامه ریزی کرده و مطمئن باشید که موفق می شوید.

دوره طراحی لباس و پارچه

حال که با تعدادی از اشتباهات رایج در زمینه ی طراحی پارچه و لباس آشنا شدید، اگر می خواهید تخصص و مهارت خود را ارتقا داده و تکنیک های جدیدی یاد بگیرید، می توانید در دوره طراحی پارچه و لباس موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان شرکت کرده و آموزش طراحی پارچه و لباس را دنبال کنید. با شرکت در دوره های مورد نظر موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، می توانید موفق به اخذ مدرک طراحی پارچه و لباس و یا گواهینامه طراحی پارچه و لباس شده و جایگاه خود را ارتقا بخشید.
پس با ما همراه باشید و در زمینه طراحی پارچه و لباس بدرخشید.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها