۱۰ مهارت اصلی فارغ‌التحصیلان MBA در زمان اخذ مدرک


با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله ۱۰ مهارت اصلی فارغ‌التحصیلان MBA در زمان اخذ مدرک را تهیه و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

هر مدیر یا رهبر در زمان رویارویی با مشکلات با داده‌های ناکامل، مفاهیم ناقص و تغییر در جنبه‌های مختلف چشم‌انداز مواجه می‌شود. دستیابی به توانایی تمرکز بر اولویت ها از طریق حذف نکاتی که اهمیت ندارند و جمع‌آوری نکته‌هایی که به تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کند تا از شانس ۵۰-۵۰ در تصمیم‌گیری فراتر بروند تشکیل می‌شود، در بلندمدت این تصمیمات موفقیت سازمان را رقم میزند.

خرید دوره مدیریت کسب و کار (MBA)


موفقیت فردی شما پس از فارغ‌التحصیلی از دوره کارشناسی ارشد MBA به میزان زیادی با مهارت‌هایی که شما در طول دوره تحصیل کسب کرده و با خود به دنیای کار می‌برید تعریف می‌شود. این مهارت‌ها ورای مواردی هستند که شما در کلاس‌های درس آموخته‌اید، و به‌کارگیری آنها باید با نگرش مناسب و در شرایط مناسب صورت بگیرد.

۱۰ مهارت اصلی فارغ‌التحصیلان MBA در زمان اخذ مدرک

 

حال این سؤال پیش می‌آید که ” فارغ‌التحصیلان MBA می بایست بر توسعه کدام یک از مهارت‌ها تأکید بیشتری داشته باشید؟”
در ادامه لیستی از ۱۰ مهارت اصلی که فارغ‌التحصیلان آموزش MBA باید داشته باشند آمده است:

۱ – برای خود اعتبار و شهرت کسب کنید
شما در زمینه شغلی خود با افراد بسیار زیادی سروکار خواهید داشت، اما تعداد اندکی از آنها منابعی قابل اعتماد محسوب می‌شوند. ایجاد اعتبار در زمینه کیفیت کاری موجب می‌شود که شما به عنوان منبعی ارزشمند برای دیگران شناخته شده و فرصت‌هایی طلایی برای خودتان ایجاد نمایید.
همواره بهترین کار خود را ارائه بدهید. این امر شما را از دیگران متمایز می‌کند زیرا دیگران چنین در پی ارائه بهترین نیستند. دریافته‌ام که شهرت و اعتبار من در زمینه کیفیت کاری بهترین موقعیت‌ها را برایم به ارمغان آورده است، برای شما نیز چنین خواهی بود.

۲ – مشکلات دیگران را حل کنید
به نظر توانایی همدردی با دیگران و حل مشکلات بگونه ای که به منافع مشترک دو طرف منجر شود مهم‌ترین توانایی است. از دیدگاه من این یک مهارت نبوده و بیشتر شبیه یک اصل رهبری است.
همانند داشتن اعتبار در زمینه کیفیت کاری، حل مشکلات برای دیگران منجر می‌شود که شما به منبعی ارزشمند و فردی قابل احترام برای سازمان تبدیل شوید. در مقابل، وقتی که شما با مشکل مواجه شوید سایر اعضای سازمان تمایل بسیار زیادی برای کمک به شما خواهند داشت. دیدن وظایف شغلی به عنوان یک تلاش گروهی سبب موفقیت بیشتر شما به عنوان یکی از فارغ‌التحصیلان MBA و افرادی که در کنار شما کار می‌کنند خواهد شد.

۳ – همکاری موفقیت‌آمیز
کار با افرادی با پیش زمینه‌های مختلف، با انگیزه ها مختلف و از گروه های شغلی متفاوت می‌تواند بزرگ‌ترین چالش شما در محل کار باشد. کار با دیگران نه تنها نیازمند آگاهی از تحرک سازمانی است، بلکه نیازمند سطح خاصی از هوش احساسی است که به شما اجازه می‌دهد این تحرکات را شناسایی کرده و تصمیم بگیرید که در مورد آنها چه کاری انجام بدهید.
دوره‌ MBA فرصت‌های فراوانی را برای مأموریت‌های گروهی و تیمی فراهم می‌کنند که موجب می شود دانشجویان در طول دوره با موضوعات متفاوتی مواجه شوند. این تعامل علاوه بر تشویق آگاهی فردی و محیطی، تفاوت سبک‌ها و راهکارها را نیز به دانشجویان می‌آموزد.

۴ – شبکه خودتان را بسازید
سه مهارت پیشین به شما به عنوان یکی از فارغ‌التحصیلان MBA کمک خواهد کرد تا شبکه خودتان را بسازید. هرچه تعداد افرادی که شما را معتبر می‌دانند بیشتر باشد تعداد روابط پایداری که خواهید ساخت افزایش می‌یابد. شبکه شما بنا به دلایل زیادی از اهمیت بالایی برخوردار است. حل مسائل، یافتن نیروی کار جدید برای شرکت خودتان، یافتن منابع و موقعیت های شغلی جدید تعدادی از این دلایل هستند.

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA)

۵ – فروتن باشید
هیچ کس تمایل ندارد با فردی کار کند که مدام از خودش تعریف می‌کند. در حقیقت، دیگران از کار کردن در کنار کسی لذت می‌برند که تنها در زمان مقتضی از خودش یا دیگران تعریف می‌کند و می‌تواند توانایی دیگران برای مشارکت در کارها را به خوبی تشخیص دهد. به یاد داشته باشید که همواره به دیگران احترام بگذارید و سعی کنید به جای “من” از لغت “ما” استفاده کنید.

۶ – ارتباط مؤثر برقرار کنید
یادگیری این که چطور منظور خود را به شکلی موثر به دیگران منتقل کنید کار چندان ساده‌ای نیست. چالشی که در راه رسیدن به هدف خود بواسطه برقراری ارتباط با آن مواجه هستید؛ اصلاح پیام پس از درک انگیزه‌ها، فرضیات و انتظارات مخاطبتان است. مهارت‌های برقراری ارتباط به صورت کلامی و نوشتاری از عوامل بسیار مهم موفقیت به حساب می‌آید. اگر تأکید بیش از حدی بر توانایی‌های فنی غیرفردی داشته باشید با دو ناامیدی مواجه خواهید شد: اول اینکه مهارت‌هایتان خیلی زود کهنه و قدیمی می‌شود و دوم، به کارگیری مهارت از دستیابی به راه‌حل سودمند دو طرفه‌ و برقراری ارتباط اهمیت بیشتری خواهد یافت.

۷ – به مشکلات پیچیده رسیدگی کنید
در حرفه شما موقعیت‌های زیادی پیش می‌آید که با مشکلات پیچیده و راه‌حل‌های غیرقطعی مواجه خواهید شد. توانایی رسیدگی موفقیت‌آمیز به چنین مشکلاتی از عوامل مهم در تبدیل شدن یکی از فارغ‌التحصیلان MBA به یک مدیر موفق می‌باشد.
هر مدیر یا رهبر در زمان رویارویی با مشکلات با داده‌های ناکامل، مفاهیم ناقص و تغییر در جنبه‌های مختلف چشم‌انداز مواجه می‌شود. دستیابی به توانایی تمرکز بر اولویت ها از طریق حذف نکاتی که اهمیت ندارند و جمع‌آوری نکته‌هایی که به تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کند تا از شانس ۵۰-۵۰ در تصمیم‌گیری فراتر بروند تشکیل می‌شود، در بلندمدت این تصمیمات موفقیت سازمان را رقم میزند.

۸ – به یادگیری ادامه بدهید
شما مقطع کارشناسی ارشد MBA را با مجموعه‌ای از مهارت‌ها که در کلاس آموخته‌اید ترک می‌کنید. اما اخذ مدرک MBA بدین معنا نیست که یادگیری پایان یافته است. بسیار اهمیت دارد که خودتان را برای یک عمر یادگیری آماده کنید. اگر هدف از دوره MBA تنها دستیابی به مدرک MBA باشد، بازگشت سرمایه به حداقل خواهد رسید.

۹ – محیط تجاری را درک کنید، به ویژه از چشم‌اندازهای مختلف
همگام ماندن با آنچه در محیط تجاری جهان در حال وقوع است بخشی از برنامه یادگیری تمام ناشدنی شما می‌باشد، و توانای شما در حل مسائل پیچیده را به اثبات می‌رساند. جستجو برای چشم‌اندازهای متفاوت این امکان را فراهم میکند که تفکر و نظریات خودتان را بسازید.
از همه دانشجویان انتظار می‌رود که خودشان را با فضای تجاری پویا تطبیق دهند و از مهارت‌های تحلیلی شان برای پیشرفت در حرفه ای استفاده کنند. این امر زمانی امکان‌پذیر می‌شود که نسبت به رقبای خود سناریوهای بالقوه بیشتری در چنته داشته باشید. به‌طور خلاصه، تا جایی که امکان دارد روزنامه‌ها و ستون‌های تحلیل تجاری را مطالعه کنید.

۱۰ – کارهایتان را به شکلی مؤثر اولویت‌بندی کنید
وظایف شما بسیار بیشتر از آن است که بتوانید همه را بطور کامل انجام دهید. توانایی اولویت‌بندی مؤثر وظایف عاملی حیاتی در موفقیت شما محسوب می‌شود.کدام کارها برای آینده شرکت شما اهمیت بیشتری دارد؟ کدام وظایف منجر به پیشبرد پروژه‌های دیگران می‌شود؟ کدام کارها به لحاظ زمانی در حالت فوری قرار دارد؟ اینها برخی از مواردی هستند که شما باید میانشان تعادل برقرار کنید.
علاوه بر این، نظم در تکمیل کارهای ناخوشایند مطابق با چهارچوب زمانی نیز از اهمیت برخوردار است. اینکه کاری برای شما سخت و خسته‌کننده است نشانه عدم اهمیت آن کار نیست.

مقاله ای که با عنوان ۱۰ مهارت اصلی فارغ‌التحصیلان MBA در زمان اخذ مدرک مطالعه کردید ،  توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان تدوین گردیده است .

منبع: سایت ایرانیان MBA

مدرک مدیریت کسب و کار (MBA)

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها