مدیریت هتلداری چیست؟

مدیریت هتلداری چیست؟

مدیریت هتلداری از جمله رشته هایی در زمینه گردشگری است که در آن تمام موضوعات مربوط به موسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای مکان های پذیرایی ، تقسیم وظایف بین کارمندان، رزرواسیون ، منوشناسی ، شناخت مواد غذایی و تهیه انواع غذاها ، پیش غذاها و شیرینی ها، مسائل مربوط به بهداشت و ایمنی در قسمت های مختلف اقامت گاه ها و به طور کلی اصول مدیریت درست یک مکان که برای پذیرایی از مهمان ها در نظر گرفته شده است آموزش داده می شود. کار هتلداری و مدیریت آن جز کارهای بسیار پر چالش است و اصولا اکثر صنایع خدماتی که در آن وظیفه اصلی سرویس دادن به مشتری و جلب و حفظ آن است همیشه با انواع چالش ها روبرو هستند . از طرف دیگر این صنعت بسیار رقابتی است و چالش های اقتصادی خود را به همراه دارد. به همین دلیل قیمت ها همیشه در نوسان هستند و یک هتلدار مجبور است که برای تطبیق با شرایط اقتصادی همیشه به نحوی برخورد کند و قیمت ها را تغییر دهد که با توجه به کل شرایط اقتصادی علاوه بر حفظ و بقا خود در صنعت هتلداری به سوددهی هم برسد. به همین دلیل اکثر هتلداران به صورت سالانه برنامه ریزی می کنند و این کار به مهارت ویژه ای نیاز دارد. در کنار این موضوعات یک مدیر هتل باید دانش و سواد کافی در مورد بسیاری از مسائل داشته باشد و همیشه به روز باشد برای مثال باید با تکنولوژی و سیستم های جدید آشنایی کامل داشته باشد. امروزه دیگر یک هتل صرفا به سرو غذا و دادن اتاق به مسافر محدود نمی شود. تک تک جزئیات در یک هتل و یا محل اقامت باید برای مهمان جذاب و خوشایند باشد ، از رفتار مودبانه پرسنل گرفته تا راحت بودن مبل و غیره همه چیز باید حساب شده باشد تا یک مهمان از اقامت خود رضایت داشته باشد. اما هتلداری از کی شروع شد و چه مسیری را طی کرد تا امروز به اینجا رسیده است؟

مدیریت هتلداری چیست؟

تاریخچه مختصر هتلداری

انسان در طول تاریخ بعد از اینکه به دنبال حس کنجاوی خود پا از محل سکونت خود بیرون گذاشت برای خواب و غذا استراحتگاه های عمومی را درست کرد. در روم باستان تعداد زیادی مسافرخانه در مسیر راه های اصلی شهر وجود داشت و این مکان ها را بیشتر برای افراد دولتی و سپاهیانی که برای دفاع یا جنگ از آن مسیر عبور می کردند ساخته بودند. در آسیا نیز کاروانسراها در مسیر کاروان های وجود داشتند و علاوه بر استفاده دولتی زائرین مکان های مقدس نیز از آنها استفاده می کردند. واژه مهمان داری واژه ای است که از قرون وسطا وجود دارد و به معنای پذیرایی از مسافران بود. به تدریج و با تغییر سبک زندگی انسان این استراحتگاههای عمومی به مکان ها بهتر و در نهایت مجللی برای پذیرایی از مهمان ها تبدیل شدند. اولین مهمان خانه ها برای کسب درآمد و در حقیقت به عنوان یک کسب و کار در قرن پانزدهم در اروپا به وجود آمدند. در قرن شانزدهم در انگلستان کلبه ها و قهوه خانه هایی به وجود آمد که با قیمت مشخصی به مسافران غذا می دادند. در این دوره جاده سازی و سفرهای دریایی باعث رونق مسافرخانه ها و کلبه هایی شد که از مسافران پذیرایی می کردند. و این مسیر تکامل ادامه پیدا کرد و اتاق های عمومی کمک کم به مکان های خصوصی تبدیل شد و در نهایت به شکل امروزی در آمد.

هتل ها چطور طبقه بندی می شوند؟

طبقه بندی هتل انواع مختلفی دارد زیرا از کلمه هتل در سراسر دنیا لزوما به یک شکل استفاده نمی شود و معمولا کشورهای مختلف طبقه بندی و درجه بندی مختلفی بر اساس امکانات و نوع ارائه خدمات به مهمان دارند. برای مثال در کشور امریکا درجه بندی هتل بر اساس تسهیلات و تشکیلات و میزان فعالیت آن صورت می گیرد و بعضی از آنها عبارتند از:

هتل فرودگاهی : این نوع هتل در کنار و نزدیک فرودگاه قرار دارد و مناسب مسافران و یا خدمه پرواز است و معمولا به دلیل زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • پروازهای با توقف طولانی 
  • کنسل شدن پرواز
  • به نعویق افتادن چند ساعته پرواز
  • فرار از ترافیک شهری برای جا نماندن از پرواز
  • اقامت کاری در هتل جهت صرفه جویی در وقت و هزینه

هتل سنتی : هتل سنتی در واقع همان هتل هایی هستند که با توجه به میزان و سطح ارائه خدمات از یک تا چند ستاره هستند و تقریبا در همه جای دنیا وجود دارند.

هتل تجاری : از عمر هتل های تجاری زیاد نمی گذرد و در حقیقت به هتل هایی گفته می شود که برای نمایشگاه ها دائمی و بین المللی ساخته می شود و مخاطب اصلی آن تجار و بازرگانان هستند.

هتل آپارتمان : یکی دیگر از مکان های اقامتی که شباهت هایی با هتل دارد، آپارتمان هایی هستند که برای اقامت کوتاه مدت یا طولانی مدت به مهمان اجاره داده می شوند. این آپارتمان ها به طور کامل مبله هستند، آشپزخانه دارند و امکان پخت و پز در آنها وجود دارد و ممکن است خدمات مختلفی مثل هتل، نظیر لباسشویی و تمیز کردن را ارائه دهند.

متل : متل شبیه هتل است اما به طور خاص برای استفاده به عنوان اقامت شبانه توسط رانندگان طراحی شده اند. با توجه به این نکته، متل ها عموما در کنار جاده ها ساخته می شوند و پارکینگ اتومبیل در آنها به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار داده می شود. بر خلاف هتل ها، متل ها معمولا خدمات اضافی یا امکانات رفاهی نسبتا کمی را به مسافران ارائه می کنند.

مدیریت هتلداری چیست؟

برای اداره کردن هتل چه مهارت هایی لازم است؟

هتلداری بخشی از صنعت گردشگری است و فقط با سرمایه گذاری نمی توان یک هتل را توسعه داد و به درآمد رسید. بخش بزرگی از موفقیت در هتلداری به شیوه مدیریت آن مربوط است. دانش لازم برای اداره کردن نیروی انسانی از اصلی ترین توانایی های یک مدیر هتل است. در حقیقت مدیریت هتل به معنای استفاده از روش ها و شیوه های مختلف اداره کردن امور مربوط به گروهی از نیروی انسانی آموزش دیده برای هماهنگی تمام فعالیت های یک هتل است تا آن هتل بتوان به اهداف تعیین شده خود برسد. بنابراین مدیر هتل باید مهارت اصلی مدیریتی که شامل مدیرین کارکنان ، نحوه صحیح برقرار ارتباط با مشتری، استفاده از سیستم های مدیریت هتل و سایر کارها به خوبی آشنا باشد. وظایف اصلی مدیری هتل عبارتند از :

  • دریافت و بررسی شکایت‌ها و نظرات مشتریان
  • ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف هتل
  • تعیین اهداف کسب‌وکار و استراتژی‌های بازاریابی
  • تعیین بودجه سالانه
  • تحلیل اطلاعات و آمار مالی
  • تعیین وظایف کارکنان بخش‌های مختلف هتل و مدیریت و کنترل آن‌ها
  • اطمینان از وجود امنیت در سطح مطلوب و لازم
  • اطمینان از رعایت شدن قوانین و دستورالعمل‌ها در هتل ازجمله داشتن مجوز، قوانین بهداشتی، ایمنی و غیره

با توجه به این وظایف مشخص است که مدیر هتل به دانش زیادی برای مدیریت امور نیاز دارد. برای بدست آوردن چنین دانشی دوره MBA هتلداری طراحی شده است. موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به عنوان یکی از موسسات ارائه دهنده دوره های سطح بالا برای مدیران و افراد علاقمند به کسب مهارت های حرفه ای و عالی این دوره را نیز ارائه می دهد.

دوره MBA هتلداری چیست؟

دوره MBA هتلداری در دنیای کسب و کار یک دوره طلایی محسوب می شود که در آن آموزش های جامع و کاربردی در زمینه های مختلف از موضوعات تجاری و منابع مالی گرفته تا منابع انسانی ارائه می شود. به همین دلیل این دوره به افراد این امکان را می دهد که پس از گذراندن آن به طیف گسترده ای از مشاغل معتبر و پر سود دسترسی پیدا کنند. در یک دوره MBA هتلداری دانش پذیران شیوه ها و اصول کلی مدیریت کسب و کار را آموزش دیده و نحوه استفاده از این اصول را در صنعت هتلداری یاد می گیرند.

هدف از دوره MBA هتلداری چیست؟

دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار هتلداری یا همان MBA هتلداری، برای آن دسته از افرادی طراحی شده است که به این رشته علاقمند هستند و یا در حال حاضر در این صنعت فعالیت می کنند و قصد دارند سطح دانش و مهارت خود را ارتقا دهند. بنابراین تفاوتی ندارند که در این رشته مهارت و تجربه دارید و یا قصد دارید که تازه وارد این صنعت شوید، با حضور در این دوره و آموزش MBA هتلداری می توانید تمامی مهارت های لازم این رشته پر طرفدار را یاد گرفته و در کنار آن مهارت های مدیریتی خود را نیز تقویت کنید.  یک مدیر موفق و توانا باید بتواند به بهترین شکل امور مربوط به حوزه شغلی خود را اداره کند ، پرسنل خود را به خوبی مدیریت کرده و زمانی که با چالش ها و مشکلات روبرو می شود بتواند بهترین تصمیمات را برای حل مسائل بگیرد. این مهارت های مدیریتی را می توانید با شرکت در دوره MBA هتلداری موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان به طور کامل آموزش ببینید . در کنار این موارد تمامی موضوعات مربوط به هتلداری را نیز خواهید آموخت. این دوره در حقیقت برای آن طراحی شده است که افراد را برای انجام وظایف تجاری خاص صنعت هتلداری آماده کند . بعضی از این وظایف عبارتند از:

  • تطبیق سریع تاکتیک های بازاریابی با شیوه های جدید
  • حل چالش های مدیریت در یک محیط غیرقابل پیش بینی
  • نظارت و ایجاد انگیزه در کارکنان بخش های مختلف
  • ارائه خدمات متنوع به مشتری و پاسخگویی درست و موثر به مسائل
  • مدیریت کارکنان ، هزینه ها و زنجیره های تأمین
  • حفظ چشم انداز کلی هتل در تصمیم گیری های تجاری

مزیت شرکت در دوره MBA هتلداری موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان چیست؟

مهمترین مزیت شرکت در دوره های موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان اعتبار گواهینامه و مدرکی است که پس از گذراندن دوره به فراگیر داده می شود. گواهینامه MBA هتلداری مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری است. علاوه بر این مدرک MBA هتلداری این دوره قابل ترجمه است و پس از بررسی مورد تایید موسسه WES کانادا است.

در این دوره چه چیزهایی آموزش داده می شود؟

موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان با بکارگیری استاید مجرب سرفصل ها و مطالب جامعی را برای دانش پذیران فراهم کرده است تا به کمک آن به دانش بروز مدیریت مجهز شوند و با کمک آن بتوانند به پیشرفت شغلی و شخصی خود و یا سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستند کمک کنند. بعضی از مطالبی که در این دوره آموزش داده می شود عبارتند از:

  • تاریخچه هتلداری و گردشگری    
  • تاریخچه هتل    
  • هتل های تاریخی
  • مدیریت هتل ها  
  •  تأثیر مدیریت در هتل    
  • روش های مدیریت هتل
  • مدیر هتل موفق    
  •  تأثیر تولید کنند گان بر مدیریت و هتل    
  • مدیر تشریفات یا مدیر رستوران ‌های هتل    
  •  معاون مدیر هتل    
  • نحوه رسیدگی به میهمانان VIPو VVIP در هتل ها    
  •  نحوه رسیدگی به شکایات میهمانان در پذیرش    
  • روانشناسی هتلداری    
  •  رفتار خوب با میهمانان    
  • روابط عمومی در هتل    
  •  خوب گوش دادن به مشتری    
  •   سازماندهی پذیرش در هتل
     
برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها