مدیریت جهانگردی چیست

مدیریت جهانگردی چیست ؟ 

هدف ما از ارایه مطالب که در ادامه قرار است همراه باشید آشنایی با مدیریت جهانگردی و گردشگری می باشد. 
تاریخچه گردشگری :
در زمان های گذشته جهانگردی مورد مردم ایرانی قرار گرفت و این فرآیند در دوره هایی همچون هخامنشیان، صفویان و اشکانیان و دیگری سلوکیان بوده است.
در سال های 1340 شورایی تشکیل شده از چند عضو در بخش گردشگری و جهانگردی ایجاد و مشغول به کار شدند. چگونگی وضعیت جغرافیا به گونه ای بود که مسیر جاده ابریشم و چارپاخانه ها و حتی کاروان سراها مدرن بر این امر ادعا دارند. 
در دوران صفویه به علت بالا بودن امنیت راه ها و تاسیسات همیشگی این شیوه را آغاز صنعت جهانگردی دانستند. رفته رفته با گذشت زمان اولین ایستگاه جهانگردی در سال 1319 در شهر تهران تشکیل شد.
بر این اساس ریشه رشد مدیریت جهانگردی برای اولین بار در سال 1374 در ایران به وجود آمد. با پیشرفت بسیار رشته جهانگردی به مدیریت گردشگری نام گرفت زیرا علم گردشگری می دانستند.

دوره آموزشی مدیریت گردشگری

گردشگری برای کشورها منبع درآمد زایی می باشد

گردشگری چیست ؟

گردشگری در اصل به معنای سفر کردن می باشد ، یعنی رفتن از یک  شهر به شهر دیگر و یا از یک کشور به کشور دیگر به صورتی که هدف تفریح در زمان اوقات و فراغت و یا هدف برای کسب و کار انجام می گیرد. تعریف گردشگری به دلیل تنوع بودن آن ، بیان های مختلفی از آن شده است.  این تعاریف از دیدگاه های اقتصادانان ، جغرافی دانان و مدیریتی مورد انتقاد قرار می گیرد به همین منظور تعریف های مختلفی از این رشته شده است.
لغت گردشگری tourism از کلمه tour به معنی گشتن منشات گرفته است که در زبان انگلیسی به turns به معنی دور زدن، رفت و برگشت میان مبدا و مقصد و چرخش دارد و از سمت یونان به اسپانیا، و در آخر به انگلستان راه یافت.
بر اساس آن چه گفته شد گردشگری را شامل فعالیت هایی برای افراد که برای اسکان و یا به هر علت دیگر به خارج از محیط سکونت سفر کرده و برای مدت طولانی در آن جا اقامت می کنند.
مدیریت گردشگری یا مدیریت جهانگردی در اصل یک مدیریت کلی و جزیی از روش گردشگری و سفر در یک یا چند مقصد گردشگر پذیر است و همواره با تصمیم گیری هایی همراه است. 

رشته مدیریت جهانگردی :

زمانی که از رشته جهانگردی صحبت به میان می آید درمیابیم که افراد زیادی جهانگردی را از گشت و سفر بسیار در فکر خود پر می کنند. از این رو مشاوره های فن شما را از انتخاب درست این رشته آگاه می کنند تا بتوانید از انتخاب رشته گردشگری مورد علاقه خود لذت و بهرکافی را ببرید.

مهارت های لازم دوره آموزش گردشگری :

در کنار انتخاب دوره مهارت های دیگری را هم باید بیاموزید تا توانایی شما از این رشته افزایش پیدا کند از جمله این نیازها و مهارت ها شامل :
- آشنایی با زبان های خارجی می باشد همانند زبان های انگلیسی، فرانسوی و .....
- آشنایی با فرهنگ و تاریخچه کشور
- توانایی رابطه اجتماعی صحیح با دیگران  


گرایش های رشته جهانگردی شامل :
- مدیریت بازاریابی جهانگردی
- برنامه ریزی و توسعه جهانگردی

نقش مهم صنعت گردشگری در ارتباط با افراد دیگر از قومیت های گوناگون و فرار از زندگی یکنواختی است

بازار کار رشته مدیریت جهانگردی :

دانشپذیران بعد از گذراندن دوره آموزش جهانگردی و کسب اطلاعات لازم درباره جهانگردی و محیط های ملی و بین المللی و همچنین رفتارهای جهانگردی می توانند وارد بازار کار این رشته شوند.

این افراد می توانند در مشاغلی مثل موارد زیر شرکت کنند :
به عنوان کارمند آژانس مسافرتی کار کنند که وظیفه آن ها دادن اطلاعات دقیق در رابطه با تمامی اطلاعات درمورد تورهای گردشگری و دیگر اطلاعات شامل سفر در اختیار مشتریان قرار گرفته می شود. 
- مدیریت هتل ها و مراکز اقامتی : مدیر هتل باید با تمامی اصول و چگونگی هتل ها به دلیل گرفتن مشتری بسیار است از جمله این شیوه ها می توان به مدیریت کارکنان ، اصول مهمان داری و حتی چگونگی تعامل با مشتریان به حساب آورد.
-    حرفه جستجوگر در رابطه با گردشگری : جستجوگرهای انجام گرفته می تواند در بخش فرهنگ مردم و سنت های هر محل و همچنین اطلاعاتی درباره توریسم و بناهای تاریخی انجام گیرد.
راهنمای انواع تور :  
دانشپذیران بعد از گذراندن دوره آموزش مدیریت گردشگری با توجه به آشنایی با انواع مسیرهای گوناگون جغرافیایی دارد که می توانند سفر درستی از گردش خود داشته باشند.
با توجه به امور جهانگردی امکان کار در قسمت های مختلفی همانند صنایع دیگر را دارند.
افراد بعد طی مراحل دوره آموزش به موضوعات مدیریت گردشگری باید اشتیاق خود را به این رشته بالا ببرند و همچنین نیرو توانایی و درک کردن و در آخر مشکلات مدیریتی برخوردار باشند ، در دریافت توانایی سخت تلاش کرده و از اعتماد به نفس بالایی و حتی روحیه ای پر تحرک برخوردار باشند، در این صورت است که می توانید در دوره ای که شرکت کرده اید موفق شوید.
دانشپذیران با دریافت مدرک مدیریت گردشگری (tourism Management) از فن پردازان که از طرف وزارت علوم و تحقیقات فناوری اعطا می گردد می توانند در خارج از ایران مشغول به کار شوند و روش های پیشرفت گردشگری و مهارت های لازم برای برطرف کردن مساله های صنعت گردشگری و همچنین مهمان نوازی را یاد بگیرند. 

دروس مربوط به مدیریت گردشگری :

- مسایل مربوط به مدیریت مهمانداری
- برنامه ریزی استراتژیک برای گردشگری
- هدایت گردشگری
- خلاقیت در محصول و بازار
- مدیریت گردشگری استوار

اهمیت گردشگری :

گردشگری امروزه در صنایع نقش مهمی گرفته است زیرا زمانی که گردشگران به نقاطی از کشوری سفر می کنند در آن جا هزینه ای بابت خورد و پوشاک و حتی رفت و آمد و همچنین اقامت خود و سوغاتی و دیگر دیدن جاذبه پرداخت می نمایند از این رو به با پرداخت ارز به کشور میزبان به توسعه اقتصادی آن کمک می کند هر چه تعداد گردشگران زیادتری به یک کشور وارد شوند همچنین مشاغل بیشتری به وجود می آید و این روند برای کشورهایی که جمعیت بیشتر جوانان تشکیل می دهند بسیار مهم می باشد.
معرفی سازمان بین المللی از انواع گردشگری :
توریسم داخلی | Domestic Tourism  : این نوع توریسم های داخلی کسانی هستند که به نقاط مختلف کشور سفر می کنند
- توریسم ورودی | Inbound Tourism : ورود افراد توریست از یک کشور به یک کشور دیگر
- توریسم خروجی | Outbound Tourism :  سفر کردن از یک کشور به  کشورهای مختلف
موانع رشد صنعت جهانگردی :
- تربیت و پرورش نیروی لازم و با توانایی بالا
- نبود منابع طبیعی مورد نیاز
- نبودن سرمایه 
- نبود میزان بخش کالاهای سرمایه
اگر نیروی انسانی کمی و آموزش ندیده وجود داشته باشد از عهده کارهایی مثل هتل داری که بسیار ضروری و تاثیر گذار است وجود نخواهد داشت.
- بودن منابع طبیعی که مورد لازم صنعت بوده در اغلب کشورها به دلیل مساحت کم نبود مقاصد جهانگردی و تعدادی دیگر با کمبود جاذبه های گردشگری مواجه است .
- هزینه و پول و سرمایه کافی جهت ساخت ساختمان ها و همچنین اداره در این صنعت بسیار مهم است.

گردشگری فقط به بازدید جاذبه محدود نمی گردد از سوی دیگر دارای انواع گوناگونی می باشد.

دوره آموزشی مدیریت گردشگری

دوره آموزش مدیریت گردشگری :

مرکز آموزش مجازی عالی آزاد فن پردازان در نظر دارد تا با استفاده از صنعت گردشگری دوره آموزش مدیریت گردشگری را برای افراد علاقمند به توریستی و جهانگردی ارایه دهد تا بتوانند دانش خود را در این زمینه افزایش دهند از طرفی فن علاوه بر آموزش به افراد دوره دیده مدرک مدیریت گردشگری و گواهینامه گردشگری اعطا می فرماید توجه داشته باشید این مدرک از طرف وزارت علوم و تحقیقات فناوری نیز اعطا می گردد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها